بررسی نقش کتاب فیزیک دوره متوسطه در ایجاد کج فهمی برای دانش آموزان
کد مقاله : 1000-CNF (R3)
نویسندگان:
مهسا میرزائی *
گروه آموزشی فیزیک،دانشکده علوم پایه دانشگاه شهید رجایی تهران ایران
چکیده مقاله:
در آموزش علوم، درک و فهم دانش آموزان از دنیای اطراف مسئله مهمی است. همین امر باعث شده تا افرادی که در زمینه آموزش علوم کار میکنند تحقیقات زیادی را در این مورد انجام دهند. این مقاله با هدف ارزیابی درک دانش آموزان دبیرستان درباره مفاهیم «دما و گرما»، «الکتریسیته»، «جرم» و «انرژی» موجود در کتاب فیزیک نوشته شده است و در ابتدا به انواع و علت پیدایش کج فهمی میپردازد و سپس کج فهمی های رایج در این مفاهیم را بررسی میکند و در آخر راهکار هایی را جهت رفع این مشکل بیان میکند.
بر پایه ی این یافته ها، ضرورت دارد تا در بازبینی برنامه های درسی و مواد آموزشی فیزیک که اخیرا توسط وزارت آموزش و پرورش در حال انجام است، به منظور سازماندهی مفاهیم در کتاب درسی توجه بیشتری مبذول گردد.
کلیدواژه ها:
کج فهمی، دانش آموزان، فیزیک، کتاب درسی.
وضعیت : مقاله برای ارائه به صورت پوستر پذیرفته شده است
چهارمین همایش ملی آموزش فیزیک (pck)