بررسی تاثیر آموزش استیم محور قوانین نیوتن بر بهبود یادگیری و یادداری دانش آموزان
کد مقاله : 1004-CNF (R2)
نویسندگان:
عبدالرضا شیرکوند *1، ملیحه شه دوست2، پرند شیرکوند3
1علوم تربیتی،دانشگاه فرهنگیان پردیس زینبیه شهرستان پیشوا
2علوم تربیتی، فرهنگیان پردیس زینبیه شهرستان پیشوا
3، لیسانس فیزیک، علوم تربیتی، فرهنگیان پردیس زینبیه شهرستان پیشوا
چکیده مقاله:
در سال های اخیر شیوه های نوین آموزشی به سمت تلفیق موضوعات درسی که قبلاً جداگانه تلقی می شدند تمایل دارد . یکی از رویکردهای نوین آموزشی در زمینه تلفیق موضوعات، رویکرد آموزشی استیم است.اصطلاح STEAMوابسته به زمینه های علوم ، فناوری،مهندسی، هنر و آموزش ریاضیات است. در واقع، به جای آموزش دادن این پنج رشته به صورت موضوعاتی جداگانه و گسسته، استیم آنها را در یک چهارچوب یادگیری همگرا بر اساس کاربردهای دنیای واقعی متصل می کند. مطالعه حاضر با هدف بررسی تاثیر آموزش استیم محور مبحث قوانین نیوتن بر بهبود یادگیری و یادداری در دانش آموزان پسر پایه نهم دوره اول متوسطه دبیرستان شیخ فضل الله کریم شهرستان قرچک درسال تحصیلی 1402-1401 طراحی شد . پژوهش حاضر، نیمه آزمایشی از نوع طرح پیش آزمون - پس آزمون با گروه کنترل نابرابر بوده و جامعه پژوهش 194 نفر و حجم نمونه 68 نفر که به ‌صورت نمونه در دسترس انتخاب و به طریق تصادفی ساده در دو گروه کنترل (34 نفر) و آزمایش (34 نفر) گمارده شدند. ابتدا از هر دو گروه پیش آزمون گرفته شد،سپس گروه آزمایش به مدت سه هفته(6 جلسه 50 دقیقه‌ای) تحت آموزش مبتنی بر استیم قرار گرفتند و گروه کنترل در همان مدت با روش معمول(سنتی) با همان معلّم و کتاب درسی مورد آموزش قرار گرفتند. سپس از هر دوگروه آزمون یادگیری به عمل آمد و بعد از 15روز آزمون یاد داری به عمل آمد. نتایج نشان داد آموزش علوم تجربی با رویکرد استیم باعث افزایش یادگیری و یاد داری دانش‌آموزان شده است.
کلیدواژه ها:
قوانین نیوتن ، روش تلفیقی، استیم، یادگیری، یادداری
وضعیت : مقاله برای ارائه شفاهی پذیرفته شده است
چهارمین همایش ملی آموزش فیزیک (pck)