تحلیل محتوای ارتباط بین تصاویر و متن کتاب فیزیک پایه دهم رشته علوم تجربی با استفاده از الگوی نمایش اجزای مریل
کد مقاله : 1005-CNF (R2)
نویسندگان:
عبدالرضا شیرکوند *1، فاطمه بخشنده2، ملیحه شه دوست3، پرند شیرکوند4
1علوم تربیتی،دانشگاه فرهنگیان پردیس زینبیه شهرستان پیشوا
2، گروه،علوم تربیتی، فرهنگیان پردیس زینبیه شهرستان پیشوا
3علوم تربیتی، فرهنگیان پردیس زینبیه شهرستان پیشوا
4، لیسانس فیزیک، علوم تربیتی، فرهنگیان پردیس زینبیه شهرستان پیشوا
چکیده مقاله:
مصور کردن کتاب های درسی برای دستیابی دانش آموزان به بصیرت در موضوعات درسی اهمیت زیادی دارد.هدف پژوهش حاضر تحلیل محتوای ارتباط بین تصاویر و متن کتاب درسی فیزیک پایه دهم رشته علوم تجربی با استفاده از نظریه نمایش اجزای دیوید مریل است.روش پژوهش از نوع تحلیل محتوای توصیفی و جامعة آماری تمام فصول کتاب فیزیک پایه دهم رشته علوم تجربی چاپ 1401 است. یافته های پژوهش نشان داد تقریباً غلبه بعد نظری دانش باعث توجه کم به بُعد عملی دانش و توسعه آن شود. از چهار مؤلفه اُلگوی نمایش اجزای مریل بیش از نیمی از محتوای کتاب 51/54 % را مولفه حقایق و بیشترین فراوانی پوشش عناصر توسط تصاویر هم با درصد 33/51 % به عنصر حقایق اختصاص دارد . از تعداد 348 تصویر کتاب 225 تصویر کاملاً با متن هماهنگ ، 94 تصویر با قسمتی از متن هماهنگی و 22 تصویر فراتر از متن و 7 تصویر ناهماهنگ با متن است.بیشترین تصاویر کتاب برای عنصر حقایق با تعداد 106 تصویر یا (26/38 %) و 98/51 % تصاویر کتاب دارای فن تاکید و 02/48 % تصاویر ، فاقد فن تاکید اند و انتظار کسب دانش در سطح یادآوری،کاربرد و کشف و ابداع به ترتیب در 100% ، 86/60 % و 43/30% محتوای کتاب دیده شد. در نتیجه اگر چه در محتوای کتاب به عنصر روش کار توجه لازم نشده و تصاویر 60 % متن را پوشش می دهند، اما تصاویر به کار گرفته شده از نظر نحوه پوشش متن و نوع عملکرد از تنوع و کیفیت لازم برخوردار اند.
کلیدواژه ها:
تحلیل محتوا ، تصویر ، متن ، مریل ، فیزیک
وضعیت : مقاله برای ارائه شفاهی پذیرفته شده است
چهارمین همایش ملی آموزش فیزیک (pck)