نقش کارورزی و کارآموزی در رشد حرفه ای مرتبط با PCK دانشجو معلمان رشته آموزش فیزیک دانشگاه فرهنگیان
کد مقاله : 1006-CNF (R2)
نویسندگان:
عبدالرضا شیرکوند *1، ملیحه شه دوست2، پرند شیرکوند3
1علوم تربیتی،دانشگاه فرهنگیان پردیس زینبیه شهرستان پیشوا
2- دبیر ، فوق لیسانس فیزیک، علوم تربیتی، فرهنگیان پردیس زینبیه شهرستان پیشوا
3، لیسانس ، علوم تربیتی، فرهنگیان پردیس زینبیه شهرستان پیشوا
چکیده مقاله:
کارورزی وکارآموزی برنامه ی پیشرفت فردی و حرفه ای دانشجو معلمان است که بر پایه ی نظریه ی یادگیری تجربی استوار بوده و ابزاری کارا برای تربیت معلم به حساب می آید،چون بخش زیادی از مهارت ها و شایستگی های حرفه ای معلمی از طریق آن به دست می آید . پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش کارورزی و کارآموزی در رشد حرفه ای مرتبط با PCK دانشجو معلمان رشته آموزش فیزیک، از دیدگاه اساتید و دانشجو معلّمان دانشگاه فرهنگیان پردیس زینبیه شهرستان پیشوا در سال 1401انجام شده و از نظر هدف کاربردی، از نظر روش تحقیق توصیفی - تحلیلی و از لحاظ نحوه گردآوری داده ها ، زمینه یابی می باشد.جامعه ی آماری شامل رئیس ، معاونین ، اساتید و دانشجو معلّمان مقطع کارشناسی پردیس فرهنگیان زینبیه شهرستان پیشوا به تعداد 875 نفر بوده است . روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای می باشد که با استفاده از جدول کرجسی و مورگان 269 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسش نامه محقق ساخته با 36 سوال بوده که روایی ظاهری و محتوایی به وسیله پانل متخصصین وکارشناسان مورد تایید و پایایی با آلفای کرونباخ94/0 به دست آمد. یافته ها نشان دادند که از بین مولفه ها ی 12 گانه کارورزی و کار آموزی ، مؤلفه ی انجام درس پژوهی توسط دانشجو معلمان در دوره ی کارورزی با رتبه ی 79/11 بیشترین تاثیر و مؤلفه ی محتوای درس کارورزی دانشجو معلمان با رتبه ی 21/4 کمترین تاثیر را بر رشد حرفه ای معلمان و دانشجو معلمان فیزیک دارند
کلیدواژه ها:
کارورزی ، کارآموزی ، رشد حرفه ای ، آموزش فیزیک، PCK
وضعیت : مقاله برای ارائه به صورت پوستر پذیرفته شده است
چهارمین همایش ملی آموزش فیزیک (pck)