کاربرد اطلاعات نجومی سیستم‌های ستاره‌ای در پژوهش‌های فراشناختی معلمان و دانش‌آموزان
کد مقاله : 1009-CNF (R3)
نویسندگان:
حسن حامدی نسب *
دانشگاه بیرجند
چکیده مقاله:
سیستم‌های ستاره‌ای چندتایی در دو دسته‌ی سلسله‌مراتبی و ذوذنقه‌ای قرار می‌گیرند. معرفی این سیستم‌ها و تشریح ساختار کلی آن‌ها توسط دبیران مربوطه در کلاس‌های درس می‌تواند باعث توجه و انگیزه‌ی بیشتر دانش آموزان و همچنین دانشجویان علاقه‌مند به علم نجوم شود. اطلاعات کامل این سیستم‌ها در کاتالوگ سیستم‌های ستاره‌ای سلسله مراتبی با سه یا مؤلفه‌های بیشتر، نسخه‌ی بروزشده از نسخه‌ی اصلی 1977، قرار دارد. این کاتالوگ برای بیش از 2000 سیستم سلسله مراتبی، فاصله، جرم مؤلفه‌ها و دوره‌ی تناوب را بهبود می‌بخشد. همچنین اطلاعت تکمیلی (ستاره‌شناسی، نورسنجی، شناسه‌ها، مدارها و گره‌ها) را نیز بروز می‌کند. در این مقاله محتوا و قالب کاتالوگ MSC توضیح داده شده است. MSC می‌تواند برای مطالعات آماری استفاده شود و یک منبع در دسترس برای برنامه‌ریزی مشاهدات سیستم‌های ستاره‌ای چندتایی در اختیار دانش‌اموزان و علاقه‌مندان به نجوم قرار بگیرد.
کلیدواژه ها:
سیستم‌های ستاره‌ای چندتایی، سلسله‌مراتبی، کاتالوگ MSC
وضعیت : مقاله برای ارائه به صورت پوستر پذیرفته شده است
چهارمین همایش ملی آموزش فیزیک (pck)