تجربه زیسته آموزشی:طراحی آموزشی وطرح درس روزانه علوم تجربی ،بخش فیزیک |
کد مقاله : 1013-CNF (R2) |
نویسندگان |
مصطفی سهرابلو * آموزش وپرورش،بیجار،ایران |
چکیده مقاله |
طراحی آموزشی، پیش بینی و تنظیم رویدادهای آموزشی بر اساس اهداف، محتوا و امکانات موجود و با توجه به ویژگیها و ساخت شناختی دانش آموزان است.معمولا طراحی آموزشی یک فرآیند است که خروجی آن طرح درس می باشد. در تمامی الگوهای طراحی آموزشی، چهار مرحله اساسی مشاهده می شود.مرحله اول: تنظیم اهداف آموزشی، مرحله دوم: تحلیل موقعیت آموزشی ،مرحله سوم: تحلیل و تعیین محتوا، روش ها و وسایل آموزشی ،مرحله چهارم: تحلیل و تعیین نظام ارزشیابی است.بنابراین طراحی آموزشی منظم ودقیق ،منجربه آموزش موثر ویادگیری معناداردردانش آموزان خواهدشد.دراین تجربه زیسته آموزشی،نگارنده با توجه مراحل اصلی طراحی آموزشی وبراساس برنامه درسی ملی ،وبرای افزایش کیفیت یادگیری دانش آموزان دربخش فیزیک درس علوم تجربی اقدام به طراحی آموزشی تلفیقی نوآورانه با محوریت محتواهای معلم ساخته شامل:نرم افزارهای تعاملی،آزمون های هوشمند،نمودودرکلاس علوم تجربی وبخش فیزیک مورد استفاده قرارداد. بعدازطراحی این درس،موضوع طبق طرح درس درکلاس علوم تجربی مدرسه روستا با تعداد11نفردانش آموز مختلط اجراگردید. نتایج استفاده از طراحی آموزشی تلفیقی ومبتنی برمحتواهای معلم ساخته،درآموزش بخش فیزیک رضایت بخش بود. |
کلیدواژه ها |
طراحی آموزشی،طرح درس،آموزش فیزیک،علوم تجربی،محتوای معلم ساخته،طرح درس تلفیقی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |