نقش ماهیت علم در درک و فهم بهتر فیزیک |
کد مقاله : 1026-CNF (R3) |
نویسندگان |
سعید نمازی قمصری * آموزش و پرورش شهر تهران |
چکیده مقاله |
نوشته حاضر بر اساس ضرروت بازنگری در آموزش فیزیک با رویکرد ماهیت علم است. ماهیت علم، به عنوان یکی از مقولات اصلی در آموزش بوده که اهداف نوین آموزش بر آن تاکید دارند. بدون درک و فهم از ماهیت علم امکان داشتن بینش عمیق نسبت به علم وجود ندارد. درک درست از علم، به شناخت نقش ماهیت علم برمیگردد. در واقع میزان آگاهی جامعۀ علمی از چگونگی عمل علم و ماهیت آن، عرصههایی چون آموزش علوم، پژوهشهای علمی و سیاستهای مربوط به تولید، گسترش و کاربرد علم را در جامعه تحت تاثیر قرار میدهد. از جمله نقش ماهیت علم در آموزش علوم میتوان از، بهبود یادگیری محتوای علوم، ارتقای فهم علمی، ایجاد علاقه به علم، ارتقای توان تصمیمگیری، ارتقای سطح ارائه محتوای آموزشی، همگانی شدن علم و سواد علمی و...نام برد. بررسی میزان محقق شدن این نقشها در آموزش فیزیک اهمیت ویژهای دارد که یکی از اهداف این مقاله است. لذا ابتدا به معرفی چیستی ماهیت علم و مولفههای آن، پرداخته و نقش آن در درک و فهم بهتر فیزیک بررسی می شود. سپس وضع موجود آموزش فیزیک در ایران را بررسی و پیامدهای آن ذکر شده و برای اصلاح این وضع پیشنهاداتی داده شده است. |
کلیدواژه ها |
ماهیت علم، درک و فهم فیزیک، تحول در آموزش فیزیک، سواد علمی. |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |