ارائه و تهیه نقشههای مفهومی بر یادگیری مفاهیم فیزیک در آموزش مجازی |
کد مقاله : 1033-CNF (R2) |
نویسندگان |
مریم جمالی نژاد حلیمه جانی *1، فاطمه خدابنی2 1کارشناسی ازشد، گروه آموزش فیزیک، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 888-56441 ایران 2گروه آموزش فیزیک، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 888-56441، تهران، ایران |
چکیده مقاله |
این پژوهش با هدف بررسی اثر بخشی ارائه و تهیه نقشههای مفهومی بر یادگیری مفاهیم فیزیک (مبحث مغناطیس) در آموزش مجازی انجام شد. جامعه آماری این پژوهش با روش نمونه گیری در دسترس 60 نفر از دانش آموزان دختر متوسطه دوم پایه یازدهم تجربی مدارس دولتی ناحیه 5 مشهد انتخاب شد. این افراد به طور تصادفی در یک گروه کنترل و دو گروه آزمایش قرار گرفتند. متن آموزشی و 5 فیلم آموزشی کوتاه در فضای مجازی (نرمافزار شاد) در اختیار هر سه گروه قرار گرفت. از دانشآموزان گروه آزمایش اول، خواسته شد نقشه مفهومی محتوا را ترسیم کنند. به گروه آزمایش دوم نقشه مفهومی معلم ساخته داده شد و گروه کنترل با همان روش رایج آموزش دیدند. برای سنجش یادگیری از سؤالات محقق ساخته استفاده شد که با نرمافزار دیجی فرم طراحی شد. سطح مناسب سؤالات و روایی آن مورد بررسی قرار گرفت و برای پایایی آن از آزمون همتا استفاده شد. برای تحلیل استنباطی دادهها از نرمافزارهای اکسل و سس (sas) نسخه 9/4 استفاده شد. میانگین نمرات در مرحله پیشآزمون تقریباً تفاوتی باهم نداشته است، اما بعد از تدریس میانگین نمرات دارای تفاوت معنیدار بوده است، که بیشترین افزایش نمره برای گروه روش تدریس نقشه مفهومی معلم ساخته است، کمترین افزایش برای گروه کنترل است. بنابراین به کمک راهبرد نقشه مفهومی معلم ساخته میتوان افزایش سطح یادگیری را در این نمونه آزمایشی مشاهده نمود. |
کلیدواژه ها |
نقشه مفهومی، آموزش مجازی، اثر بخشی، یادگیری، مبحث مغناطیس |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |