کیفیت بخشی بدمفهومش نور با روش ترکیبی7E+IBL |
کد مقاله : 1034-CNF (R2) |
نویسندگان |
فرهاد کریمی *1، علی کریمی2 1دبیر فیزیک آموزش و پرورش ناحیه 2 شهرستان ری 2دبیر شیمی آموزش و پرورش ناحیه1 شهرستان بهارستان |
چکیده مقاله |
هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی الگوی ترکیبی یادگیری مبتنی بر کندوکاو(IBL) و چرخه یادگیری 7E بر کیفیتبخشی بدمفهومش و همچنین درک صحیح دانشآموزان پایه هشتم از نور و مفاهیم مربوط به نور در درس علوم تجربی است. این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی است. شیوهی این مطالعه بهصورت کمی و از نوع شبهآزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون به کمک گروههای کنترل(گواه) و آزمایش است. جامعه آماری پژوهش، تمام دانشآموزان پایه هشتم شهرستان رباطکریم است که در سال تحصیلی1402-1401مشغول به تحصیل هستند. نمونهها بهصورت تصادفی، دو کلاس از دانشآموزان پایه هشتم، با حجم نمونه 72 دانشآموز از یک مدرسه هستند. نتایج تجزیه و تحلیل دادهها نشان میدهند که تفاوت معناداری بین عملکرد تحصیلی دانشآموزان دو گروه در درک و یادگیری مفاهیم مربوط به نور وجود دارد(05/0>P). با این الگوی ترکیبی از روشهای نوین و فعال یادگیری میتوان بدمفهومشهای دانشآموزان را شناسایی کرد و همچنین درک صحیح دانشآموزان را نسبت به نور و مفاهیم مربوط به نور در درس علوم تجربی افزایش داد. دانشآموزان آموزش دیده با این الگوی ترکیبی، میتوانند در مورد نور و مفاهیم مربوط به نور صحبت کنند و توضیح بدهند، حتی این مفاهیم را به مفاهیم دیگر بسط و تعمیم دهند. |
کلیدواژه ها |
کیفیتبخشی، بدمفهومش، کندوکاو، چرخه یادگیری، نور |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |