تاثیر فراشناخت بر یادگیری و آموزش درس فیزیک |
کد مقاله : 1037-CNF (R5) |
نویسندگان |
مرضیه عزیزی *1، زهرا مرادی1، ریحانه کشتکار2، فاطمه بور بور3 1دانشجوی کارشناسی رشته آموزش فیزیک، پردیس نسیبه تهران مرکز آموزش عالی شهید شرافت تهران دانشگاه فرهنگیان 2دانشجوی کارشناسی رشته آموزش فیزیک پردیس نسیبه تهران مرکز آموزش عالی شهید شرافت تهران دانشگاه فرهنگیان 3دانشکده آموزش فیزیک ، دانشگاه فرهنگیان صندوق پستی889_1465 تهران ایران |
چکیده مقاله |
فراشناخت مهارتی است که در آن فرد به فرایند و چگونگیفکرکردن خود میپردازد و پس از کسب این مهارت، توانایی انتخاب بهترین استراتژی و مدل یادگیری را دارد و از خطاهایشناختی در تصمیم گیریهایش در امان است. این مهارت در تمامی ابعاد زندگی بالاخص در یادگیری، نقش مهمی را ایفا میکند. طبق پژوهشهای انجام شده، افرادی که از مهارتهایفراشناختیبالایی برخوردارند در تحصیل خود موفقتر عمل میکنند؛ چراکه توانایی آنها در درک مطالب و حل مسائل، به مراتب نسبت به کسانی که تواناییفراشناختیپایینی دارند بالاتر است. پژوهش حاضر با هدف نشان دادن این موضوع که مهارت های فراشناختی در تسریع و تعمیق یادگیری فیزیک و همچنین بالابردن مهارت دانش آموزان در حل مسائل فیزیک تاثیر چشم گیری دارد، با اجرای روش تحقیق تجربی با استفاده از یک گروه آزمون انجام شد. دانشآموزان با پرسیدن سوالات هدفدار و چالشی از خود در حین یادگیری و همچنین با کمک مربیان خود میتوانند این مهارت را کسب کنند که در مقالهیحاضر هریک از راهبردهایافزایش این مهارت به تفصیل بررسی شدهاست. یکی از راهبردها خودارزیابی و برنامهریزیاست. طبق پژوهش انجام شده، نمرات و میزان موفقیت گروه آزمون، پیش از فراگیریاین مهارت و پس از آن تفاوت فاحشی داشته و به طور چشمگیری افزایش یافتهاست. |
کلیدواژه ها |
فراشناخت، یادگیری، فیزیک، آموزش فیزیک |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |