بررسی کژفهمی در علم فیزیک
کد مقاله : 1038-CNF (R2)
نویسندگان:
زینب خانیکی *1، سید محمد ذبیحین پور2
1دبیر/آموزش و پرورش
2عضو هیئت علمی/دانشگاه پیام نور
چکیده مقاله:
درک صحیح مفاهیم علمی از سوی دانش آموزان بسیار ضروری بوده و تاثیر زیادی بر رفع کژفهمی های دانش آموزان درباره ی مفاهیم پایه فیزیک و حتی موفقیت تحصیلی آنها در مقاطع بالاتر دارد. در این مطالعه، 200 نفر از دانش آموزان دختر در پایه دهم در دو رشته علوم تجربی و ریاضی به صورت تصادفی در مدارس نمونه دولتی و فرزانگان انتخاب شدند. پرسش نامه ای مشتمل بر 10 سوال تشخیصی، پاسخ آزاد درباره مفاهیمی مانند اطلاعات عمومی در مورد تاریخ علم فیزیک و ماهیت برخی کمیت های فیزیکی در اختیارشان قرار گرفت. با تجزیه و تحلیل پاسخهای دانش آموزان، در گام نخست کژفهمی های دانش آموزان شناسایی و سپس علل بوجود آمدن آنها بررسی گردید. نتیجه بررسی ها نشان می دهد که نحوه ی ارائه آموزش مطالب به دانش آموزان در سالهای گذشته تحصیلی، عدم ارائه تاریخچه ای برای مطلب مورد تدریس در کتب درسی، عدم هم اندیشی بین مولفین کتب درسی در مقاطع مختلف تحصیلی، عدم ارائه مطالب پرکاربرد و به روز و تفاوت معنی برخی از لغات در زبان علمی و عامه منجر به کژفهمی در دانش آموزان می شود.
کلیدواژه ها:
کژفهمی، دانش فیزیک، نحوه تدریس، تاریخ علم، مطالب به روز
وضعیت : مقاله برای ارائه شفاهی پذیرفته شده است
چهارمین همایش ملی آموزش فیزیک (pck)