تحلیل سؤالات کتاب‌های درسی فیزیک رشتۀ ریاضی از نظر بعد دانشِ طبقه‌بندی تجدید نظر شدۀ بلوم
کد مقاله : 1045-CNF (R2)
نویسندگان
رضوان حافظی *
دانشگاه شهید رجایی، تهران، ایران
چکیده مقاله
هدف پژوهش حاضر، تحلیل محتوای سؤالات مطرح شده در کتاب‌های درسی فیزیک پایۀ دهم، یازدهم و دوازدهم رشتۀ ریاضی و فیزیک، چاپ 1401 می‌باشد که این بررسی از نظر بعد دانشِ طبقه بندی تجدید نظر شدۀ بلوم صورت گرفته است. سؤالات هر سه کتاب تحت عنوان مثال‌، تمرین‌، پرسش‌، فعالیت‌، آزمایش‌ و مسائل مطرح شده در پایان هر فصل از کتاب، در بعد دانش مورد طبقه‌بندی قرار گرفت. پس از طبقه‌بندی هر سؤال، برای هر کدام از کتاب‌های فیزیک دهم، یازدهم و دوازدهم به صورت جداگانه، فراوانی هر کدام از طبقات دانش ابتدا برای هر فصل و سپس برای کل کتاب به دست آمد و درصد هر کدام نیز محاسبه شد. مقایسۀ طبقات مختلف بعد دانش، در هر سه کتاب فیزیک پایۀ دهم، یازدهم و دوازدهم نشان داد که دانش روندی بیشترین درصد سؤال‌ها را به خود اختصاص داده و کمترین درصد سؤال‌ها مربوط به طبقۀ دانش امور واقعی است. نتیجۀ تحقیق به طور کلی حاکی از این مسئله است که در هر سه کتاب بیش از حد لزوم به دانش روندی و مسائل محاسباتی توجه شده است و پیشنهاد محقق این است که به جهت بالاتر بردن قدرت تفکر و استدلال دانش‌آموزان، در نگارش کتاب‌های درسی فیزیک، به دانش فراشناختی بیشتر پرداخته شود و همچنین از اهمیت دانش امور واقعی غفلت نشود.
کلیدواژه ها
کتاب‌های درسی فیزیک، طبقه‌بندی تجدید نظر شدۀ بلوم، تحلیل محتوا.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر