بازسازی یک رویکرد آموزشی-تفکری برای یادگیری مفهومی نظریه نسبیت خاص
کد مقاله : 1048-CNF
نویسندگان
Ahmad Kamalianfar *1، مطهره دشتی2، زهرا کاشفی1، سارا فلاح زاده3
1گروه آموزش فیزیک، دانشکده علوم، دانشگاه فرهنگیان
2گروه اموزش فیزیک، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
3گروه آموزش فیزیک، دانشگاه فرهنگیان، تهران ایران
چکیده مقاله
نظریه نسبیت خاص انشتین از سرفصل‌های دروس فیزیک مدرن و یا فیزیک پایه 4 دوره کارشناسی فیزیک می-باشد. رویکردهای آموزشی متنوعی برای غلبه بر مشکلات یاددهی-یادگیری مبحث نسبیت ارائه شده است. برخی از این اهداف عبارتند از: تقویت درک مفهومی، تقویت درک نسبیت به عنوان نمونه‌ای از ماهیت علم، به دست آوردن انگیزه و اعتماد به نفس و نگرش نسبت به یادگیری فیزیک. در تحقیق حاضر ضمن مرور بدمفهومش‌های شناخته شده‌ی این مبحث، یک رویکرد آموزشی-تفکری برای آموزش نظریه نسبیت خاص به دانشجویان دوره کارشناسی، دوره ضمن خدمت معلمان و همچنین دانش‌آموزان علاقه‌مند دوره متوسطه پیشنهاد شده است.
کلیدواژه ها
آموزش فیزیک، بدمفهومش‌های نسبیت، نظریه نسبیت خاص، فیزیک مدرن
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی