بازسازی یک رویکرد آموزشی-تفکری برای یادگیری مفهومی نظریه نسبیت خاص
کد مقاله : 1048-CNF
نویسندگان:
Ahmad Kamalianfar *1، مطهره دشتی2، زهرا کاشفی1، سارا فلاح زاده3
1گروه آموزش فیزیک، دانشکده علوم، دانشگاه فرهنگیان
2گروه اموزش فیزیک، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
3گروه آموزش فیزیک، دانشگاه فرهنگیان، تهران ایران
چکیده مقاله:
نظریه نسبیت خاص انشتین از سرفصل‌های دروس فیزیک مدرن و یا فیزیک پایه 4 دوره کارشناسی فیزیک می-باشد. رویکردهای آموزشی متنوعی برای غلبه بر مشکلات یاددهی-یادگیری مبحث نسبیت ارائه شده است. برخی از این اهداف عبارتند از: تقویت درک مفهومی، تقویت درک نسبیت به عنوان نمونه‌ای از ماهیت علم، به دست آوردن انگیزه و اعتماد به نفس و نگرش نسبت به یادگیری فیزیک. در تحقیق حاضر ضمن مرور بدمفهومش‌های شناخته شده‌ی این مبحث، یک رویکرد آموزشی-تفکری برای آموزش نظریه نسبیت خاص به دانشجویان دوره کارشناسی، دوره ضمن خدمت معلمان و همچنین دانش‌آموزان علاقه‌مند دوره متوسطه پیشنهاد شده است.
کلیدواژه ها:
آموزش فیزیک، بدمفهومش‌های نسبیت، نظریه نسبیت خاص، فیزیک مدرن
وضعیت : مقاله برای ارائه شفاهی پذیرفته شده است
چهارمین همایش ملی آموزش فیزیک (pck)