معرفی و بررسی چند آزمایش ساده جهت تبیین درست مفهوم قانون اول نیوتون(قانون لختی)
کد مقاله : 1051-CNF (R2)
نویسندگان:
مژگان باقرتبار *1، زهرا مجیدی2، فاطمه شریفی کیاسری3
1دبیر فیزیک آموزش و پرورش استان گیلان
2دبیر آموزش و پرورش استان مازندران
3کارشناسی ارشد مدیریت کسب و کار دانشگاه علامه طباطبایی تهران
چکیده مقاله:
مباحث نظری فیزیک که به خصوص بنیادی هستند نیازمند زمان بیشتر جهت تبیین می‌باشند، قوانین حرکت نیوتون و به خصوص قانون اول آن از جمله مواردی است که اگر به درستی تبیین نشود همواره تصور ناقصی از خود در ذهن دانش‌آموزان باقی می‌گذارد. در این مقاله با بررسی اهمیت آموزش فیزیک و توجه به بحث آزمایشگاه در این راستا، با هدف معرفی و بررسی چند آزمایش ساده جهت تبیین درست مفهوم قانون اول نیوتون پرداخته شده است. آزمایش‌ هایی با اجسام متحرک و ساکن در روی سطح افقی و راستای قائم با هدف معرفی و تهیه ابزاری ساده جهت آموزش یکی از بنیادیترین مباحث درسی فیزیک ارایه شده است. نتایج این پژوهش درک ساده ای از قانون اول نیوتن در اختیار دانش آ موز گذاشته و به درک بهتر و عمیق تر مفاهیم لختی در درس فیزیک منجر شود. بدون شک تبیین درست مباحث فیزیک تاثیر بسیاری در افزایش کیفیت یاددهی و یادگیری در طولانی مدت خواهد داشت.
کلیدواژه ها:
قانون اول نیوتون، تفکر انتقادی، آزمایشگاه فیزیک، آموزش فیزیک
وضعیت : مقاله برای ارائه شفاهی پذیرفته شده است
چهارمین همایش ملی آموزش فیزیک (pck)