اهمیت و کاربرد STEM و STEAM در فهم مطالب فیزیک کتب علوم تجربی دورهی ابتدایی |
کد مقاله : 1054-CNF (R1) |
نویسندگان |
مریم کیانی برازجانی *1، علیرضا آورند2 1استادیار، دکترای شیمی، مدرس دانشگاه فرهنگیان، پردیس علامه طباطبایی، بوشهر، ایران 2دانشجوی کارشناسی آموزش ابتدایی، دانشگاه فرهنگیان، پردیس علامه طباطبایی بوشهر |
چکیده مقاله |
یکی از انواع روشهای آموزشی STEM است که بیش از دو دهه در آموزشوپرورش جهان از آن استفاده میشود. این کلمه خود مخفف کلمات علوم، فناوری، مهندسی و ریاضیات است و هدف اصلی آن، پرورش دانشآموزان برای رفع مشکلات و موانع دنیای واقعی خود به کمک این چهار عنصر اصلی است. پس از بهکارگیری آن، کمبودِ خلاقیت در این برنامه بهشدت حس میشد و برای رفع این کمبود، هنر به آن اضافه شد و ترکیب STEAM را پدید آورد؛ همچنین یکی از اهداف اصلی در آموزش فیزیک، کاربردیبودن محتوای ارائهشده برای فراگیر است تا بتواند در زندگی فردی و اجتماعی خود از آن استفاده نماید. در این پژوهش با رویکردی تحلیلی و با روش مطالعهی تطبیقی، عناصر STEM و STEAM در محتوای فیزیک کتب علومتجربی شش پایهی ابتدایی ایران، استخراج و مورد بحث قرار گرفته شد؛ سپس برای استفاده از تجارب و ایدههای کشورهای آسیایی پیشرو در زمینهی آموزش، به مطالعه تطبیقی این موضوع در کتب علومتجربی مقطع ابتدایی کشورهای مالزی و ترکیه پرداخته شد و در نحوهی بهکارگیری مناسب STEM و STEAM، کشورهای مالزی، ایران و ترکیه بهترتیب ردهبندی میشوند. «توجهِ کم به هنر و دستسازهها» و «تعادل نداشتن تعداد STEM و STEMها در محتوای فیزیک کتاب» دو مورد از بارزترین نقصهای کتاب درسی ایران است که برای رفع و بهبود محتوای کتاب پیشنهاداتی ارائه شد. باشد که با ایجاد تغییراتی در کتب درسی کشور، به تحقق هرچهبیشتر «کارایی دانش آموختهشده در مدرسه برای فراگیر» دست یافته شود و به هدف اصلی سیستم آموزشی، یعنی «تربیت شهروند مطلوب»، رسید. |
کلیدواژه ها |
آموزش فیزیک، کتاب درسی، STEM، STEAM، علوم تجربی، مطالعه تطبیقی. |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |