تحلیل محتوای فیزیک کتاب علوم تجربی چهارم دبستان ایران، مالزی، ترکیه و عمان؛ یک مطالعه‌ی تطبیقی
کد مقاله : 1055-CNF
نویسندگان:
مریم کیانی برازجانی *1، علیرضا آورند2، محمدرضا درزه‌گر2، ابراهیم عرب2
1استادیار، دکترای شیمی، مدرس دانشگاه فرهنگیان، پردیس علامه طباطبایی، بوشهر، ایران
2آموزش ابتدایی، دانشگاه فرهنگیان، پردیس علامه طباطبایی، بوشهر، ایران
چکیده مقاله:
دغدغه‌ی مشترک تمامی نظام‌های آموزشی جهان، میزان سطح یاددهی-یادگیری فراگیران است‌.‌ در این میان کتب درسی، یکی از مهم‌ترین فاکتورها برای دغدغه‌ی مذکور است؛ به این معنا که محتوای کتاب درسی در نهایت تعیین می‌کند که معلم با چه شیوه‌ای و به چه صورتی آن مطالب را به فراگیران آموزش دهد و اکثریت معلمان از این شیوه پیروی می‌کنند‌.‌ در پژوهش حاضر که با شیوه‌ی مطالعه‌ی تطبیقی نگاشته شده است، به بررسی محتوای فیزیک کتاب علوم تجربی پایه‌ی چهارم ایران و سه کشورِ مالزی، ترکیه و عمان پرداخته شده است‌.‌ از یافته‌های پژوهش می‌توان به «فعال‌بودن محتوا»، «تناسب سطح» و «جذابیت بصری» کتاب مالزی نسبت به باقی کشورها اشاره کرد؛ در کتاب ترکیه، تمرکز اصلی بر «رشد شخصیت اجتماعی و فردی دانش‌آموز» است؛ همچنین «کاربردی‌بودن مطالب فیزیک» کتاب عمان نیز از مهم‌ترین نکات بررسی کتب این کشورها بوده است. در کتاب ایران نیز سعی و کوشش گروه تالیف بر تغییر مطالب کتاب و کاربردی‌تر شدن آن بوده است؛ اما این کتاب همچنان دارای نقص است و این مشکلات باعث کاهش کیفیت سطح کتاب شده است. در نهایت برای بهبود محتوای کتاب ایران پیشنهاداتی همچون «ایجاد انسجام در متن کتاب درسی»، «طراحی قصه، فعالیت و آزمایش‌های مرتبط و مناسب»، «به کارگیری تصاویر انیمیشنی و داستان‌های مصور در محتوای دروس» پیشنهاد داده شده است. امید است با انجام تغییرات پیشنهادی در محتوای فیزیک علوم پایه‌ی چهارم ایران، شاهد افزایش سطح یادگیری فراگیران کشورمان باشیم.
کلیدواژه ها:
مطالعه تطبیقی، تحلیل محتوا، آموزش فیزیک، کتاب درسی، علوم تجربی، پایه چهارم ابتدایی
وضعیت : مقاله برای ارائه به صورت پوستر پذیرفته شده است
چهارمین همایش ملی آموزش فیزیک (pck)