اهمیت فعالیت‌ها و آزمایش‌های محتوای فیزیک کتب علوم‌تجربی دوره‌ی دوم ابتدایی کشورهای ایران، مالزی و ترکیه
کد مقاله : 1056-CNF (R1)
نویسندگان
مریم کیانی برازجانی *1، علیرضا آورند2، ابراهیم عرب2
1استادیار، دکترای شیمی، مدرس دانشگاه فرهنگیان، پردیس علامه طباطبایی، بوشهر، ایران
2دانشجوی کارشناسی آموزش ابتدایی، دانشگاه فرهنگیان، پردیس علامه طباطبایی بوشهر
چکیده مقاله
یکی از دروس مهم دوره‌ی ابتدایی، درس علوم تجربی است. کسب سواد علمی-فناورانه و یادگیری مادام‌العمر دو هدف اصلی این درس است و براساس همین اهداف می‌بایست کتب علوم تجربی تدوین و نگاشته شوند. یکی از راه‌های کسب مهارت یادگیری مادام‌العمر، مشارکت داشتن فراگیر در ساخت و یادگیری آن دانش است؛ به این معنا که خود دانش‌آموز خود آن عمل را انجام دهد و بر همین اساس، نتایج آن را به‌عنوان «دانش مورد نیاز خود» درک کند. پژوهش حاضر به‌شیوه‌ی مطالعه‌ی تطبیقی نگاشته شده است و با تحلیل محتوای دروس فیزیک کتب علوم تجربی پایه‌های چهارم تا ششم ایران، ترکیه و مالزی، سعی بر تحلیل انواع فعالیت‌های عملی و آزمایش‌های کتب درسی مذکور را دارد. هدف از انجام این پژوهش، شناخت انواع فعالیت‌های عملی و آزمایشگاهی کتب علوم کشور ایران و نقاط و قوت ضعف آن بوده است. پس از بیان مشکلات، پیشنهاداتی برای اصلاح و تقویت محتوای کتب علوم ایران داده شد. «طراحی و استفاده موثر از آزمایش در بخش فیزیک»، «آوردن مثال‌ها یا نمونه‌های دقیق از چگونگی کاربرد مفاهیم آموخته‌شده در زندگی واقعی»، «افزایش تعداد فعالیت‌ها در کتاب و طراحی آن‌ها بر اساس نیازهای مرحله سنی رشد دانش‌آموز» و «ایجاد انسجام در متن کتاب و استفاده درست از دو عنصر آزمایش و فعالیت» نمونه‌ای از پیشنهادات ارائه‌شده در این پژوهش می‌باشد. امید با انجام این اصلاحات، محتوای آزمایشگاه و فعالیت‌های عملی کتب علوم تجربی ابتدایی ایران بهبود یابد که در نهایت سبب افزایش یادگیری موثر فراگیران شود.
کلیدواژه ها
تحلیل محتوا، مطالعه تطبیقی، آزمایش، آموزش فیزیک، علوم تجربی، کتاب درسی.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر