اهمیت فعالیت‌ها و آزمایش‌های محتوای فیزیک کتب علوم‌تجربی دوره‌ی دوم ابتدایی کشورهای ایران، مالزی و ترکیه
کد مقاله : 1056-CNF (R1)
نویسندگان:
مریم کیانی برازجانی *1، علیرضا آورند2، ابراهیم عرب2
1استادیار، دکترای شیمی، مدرس دانشگاه فرهنگیان، پردیس علامه طباطبایی، بوشهر، ایران
2دانشجوی کارشناسی آموزش ابتدایی، دانشگاه فرهنگیان، پردیس علامه طباطبایی بوشهر
چکیده مقاله:
یکی از دروس مهم دوره‌ی ابتدایی، درس علوم تجربی است. کسب سواد علمی-فناورانه و یادگیری مادام‌العمر دو هدف اصلی این درس است و براساس همین اهداف می‌بایست کتب علوم تجربی تدوین و نگاشته شوند. یکی از راه‌های کسب مهارت یادگیری مادام‌العمر، مشارکت داشتن فراگیر در ساخت و یادگیری آن دانش است؛ به این معنا که خود دانش‌آموز خود آن عمل را انجام دهد و بر همین اساس، نتایج آن را به‌عنوان «دانش مورد نیاز خود» درک کند. پژوهش حاضر به‌شیوه‌ی مطالعه‌ی تطبیقی نگاشته شده است و با تحلیل محتوای دروس فیزیک کتب علوم تجربی پایه‌های چهارم تا ششم ایران، ترکیه و مالزی، سعی بر تحلیل انواع فعالیت‌های عملی و آزمایش‌های کتب درسی مذکور را دارد. هدف از انجام این پژوهش، شناخت انواع فعالیت‌های عملی و آزمایشگاهی کتب علوم کشور ایران و نقاط و قوت ضعف آن بوده است. پس از بیان مشکلات، پیشنهاداتی برای اصلاح و تقویت محتوای کتب علوم ایران داده شد. «طراحی و استفاده موثر از آزمایش در بخش فیزیک»، «آوردن مثال‌ها یا نمونه‌های دقیق از چگونگی کاربرد مفاهیم آموخته‌شده در زندگی واقعی»، «افزایش تعداد فعالیت‌ها در کتاب و طراحی آن‌ها بر اساس نیازهای مرحله سنی رشد دانش‌آموز» و «ایجاد انسجام در متن کتاب و استفاده درست از دو عنصر آزمایش و فعالیت» نمونه‌ای از پیشنهادات ارائه‌شده در این پژوهش می‌باشد. امید با انجام این اصلاحات، محتوای آزمایشگاه و فعالیت‌های عملی کتب علوم تجربی ابتدایی ایران بهبود یابد که در نهایت سبب افزایش یادگیری موثر فراگیران شود.
کلیدواژه ها:
تحلیل محتوا، مطالعه تطبیقی، آزمایش، آموزش فیزیک، علوم تجربی، کتاب درسی.
وضعیت : مقاله برای ارائه به صورت پوستر پذیرفته شده است
چهارمین همایش ملی آموزش فیزیک (pck)