بررسی تطبیقی میزان موفقیت برنامة درسی تجربه شده دروس تخصصی دانشجویان رشتة آموزش فیزیک و علوم اجتماعی دانشگاه فرهنگیان مشهد
کد مقاله : 1058-CNF
نویسندگان:
فرزین پیردهی حاجیکلا *1، سیده زینب سیدی2، سید کمال الدین حسینی3
1دانشجوی کارشناسی رشته علوم تربیتی گرایش آموزش ابتدائی دانشگاه فرهنگیان مشهد پردیس شهید بهشتی واحد ثامن الحجج(ع).
2دانشجوی رشته آموزش علوم اجتماعی دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید هاشمی نژاد مشهد.
3دکترای جامعه شناسی، عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان مشهد
چکیده مقاله:
هدف این پژوهش، بررسی مقایسه ای تجربیات زیستة دروس تخصصی دانشجویان سال چهارم رشتة آموزش فیزیک و آموزش علوم اجتماعی دانشگاه فرهنگیان مشهد می باشد. برنامة درسی تجربه شده، آخرین مرحله از اجرای برنامة درسی است که انطباق زیادی با واقعیت دارد. روش پژوهش کیفی با رویکرد پدیدار شناسی است. برای تعیین تعداد نمونه های بررسی شده، بر اساس اصل اشباع نظری عمل گردید و نمونه های مورد بررسی به تعداد 12 نفر رشتة آموزش فیزیک و 15 نفر رشتة آموزش علوم اجتماعی که به صورت تصادفی انتخاب گردیدند. برای جمع آوری اطلاعات از مصاحبة نیمه ساختار یافته بهره گرفته شد. برای مقایسة موفقیت دانشجویان این دو رشته، کدهای استخراج شده در قالب مقولات، مدوّن گردیده و مقولات در مضمون اصلی تجارب یادگیری و مسائل و مشکلات آموزشی برنامة درسی قرار گرفتند. یافته های تحقیق نشان می دهد که برنامة درسی دو رشتة مزبور، علی رغم ایجاد تغییرات مختلف دانشی و مهارتی در تخصص دانشجو، با مسائل و مشکلاتی در سطوح مختلف رو به رو است که ضرورت توجه متخصصان و برنامه ریزان درسی در سطوح کلان و خرد را می طلبد. دانشجویان به برخی یافته های مشترک از قبیل ضعف پیوند برنامه های درسی با کتب درسی مدارس، جایگاه ویژه دروس تربیتی و کمبود واحدهای تخصصی نسبت به سایر دانشگاهها اشاره داشتند. همچنین در یافته های افتراقی می توان به وجود آزمایشگاه های مناسب در گروه فیزیک و ضعف بازدیدهای میدانی در خصوص مسایل اجتماعی در گروه علوم اجتماعی اشاره کرد.
کلیدواژه ها:
تجربیات زیسته، پدیدار شناسی، دروس تخصصی، آموزش فیزیک، آموزش علوم اجتماعی.
وضعیت : مقاله برای ارائه شفاهی پذیرفته شده است
چهارمین همایش ملی آموزش فیزیک (pck)