اهمیت قصه‌گویی در آموزش مفاهیم فیزیک پایه‌های چهارم تا ششم دبستان کشور ایران و مقایسه آن با کشورهای مالزی، ترکیه و عمان
کد مقاله : 1069-CNF (R1)
نویسندگان:
مریم کیانی برازجانی *1، علیرضا آورند2، ابراهیم عرب3، محمدرضا درزه‌گر4
1استادیار، دکترای شیمی، مدرس دانشگاه فرهنگیان، پردیس علامه طباطبایی، بوشهر، ایران
2آموزش ابتدایی، دانشگاه فرهنگیان
3دانشجوی دانشگاه فرهنگیان پردیس علامه طباطبایی
4آموزش ابتدایی، علامه طباطبایی
چکیده مقاله:
امروزه در سیستم‌های آموزشی جوامع پیشرفته، تلاشِ اصلی بر کاربردی‌ترکردن محتوای آموزشی در کنار افزایش میزان یادگیری است؛ همچنین آموزش در مقطع ابتدایی، شاکله‌ی اصلی دانش و نگرش فراگیر را شکل می‌دهد و هر قدر محتوای آ‌موزشی به‌طور قابل درکی به فراگیر یاد داده شود، شخص دانش‌آموز در مقاطع تحصیلی بالاتر و زندگی اجتماعی آینده‌ی خود دشواری‌ها و مشکلات کمتری را تجربه می‌کند. یکی از راه‌های افزایش میزان یادگیری برای کودکان، استفاده از روش‌های کمک‌آموزشی در بطن محتوای آموزشی است. روش قصه‌گویی یکی از روش‌هایی است که می‌تواند به خوبی در کتب درسی، مطالب را با استفاده از متن و تصویر به دانش‌آموز انتقال دهد و این روش سعی بر بروز احساسات و نزدیک‌شدن به افکار کودک دارد؛ همچنین با استفاده از آن، مباحث درسی به زبان حیوانات و یا افراد داستان تبدیل می‌شود. در این پژوهش که به شیوه‌ی مطالعه‌ی تطبیقی نگاشته شده‌است، پژوهشگران این پژوهش با بررسی محتوای فیزیک کتب علوم دوره‌ی دوم ابتدایی (پایه‌های چهارم تا ششم) کشور ایران و مقایسه‌ی آن با محتوای کتب علوم مقطع مشابه در کشورهای ترکیه، مالزی و عمان سعی بر معرفی کتب این کشورها در کنار شناسایی نقاط قوت و ضعف کتب کشور ایران را داشته‌اند؛ شوربختانه کتب کشور ایران از حیث قصه‌گویی و کاربست این روش آموزشی بسیار ضعیف‌اند و این میزان بهره‌گیری چندان موثر نخواهد بود. در پایان این پژوهش پیشنهاداتی در جهت غنی‌کردن و اصلاح نقاط ضعف محتوای کتب ایران ارائه شده‌است. امید است با انجام این تغییرات سبب افزایش میزان چرخه‌ی یاددهی-یادگیری در سیستم آموزشی ایران شود.
کلیدواژه ها:
قصه‌گویی، روش تدریس، آموزش فیزیک، کتاب درسی، علوم تجربی، مطالعه تطبیقی.
وضعیت : مقاله برای ارائه به صورت پوستر پذیرفته شده است
چهارمین همایش ملی آموزش فیزیک (pck)