تحلیل و بررسی آموزش نجوم در کتابهای علوم دوره عمومی ابتدایی و متوسطه اول
کد مقاله : 1076-CNF (R2)
نویسندگان:
آرزو تاج محمدی *، وحید راغب
آموزش و پرورش
چکیده مقاله:
در این مقاله کتابهای علوم دوره ابتدایی و متوسطه اول(تالیف ۱۴۰۱-۱۴۰۲) از نظر تعداد صفحات، اصطلاحات تخصصی حوزه نجوم و موضوعات نجومی مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت. بررسی ما نشان داد حجم مطالب نجومی در دوره متوسطه اول(5.74 درصد از کل کتاب)تقریبا برابر با ابتدایی(5.27 درصد) است در حالیکه تعداد اصطلاحات نجومی بکار رفته ابتدایی(20 اصطلاح) نسبت به متوسطه اول(52 اصطلاح) به بیش از دو برابر افزایش می‌یابد. مطالب نجومی دوره ابتدایی در 7موضوع با 18 زیر عنوان طبقه‌بندی شد که در دوره متوسطه تعداد این عناوین به 11 عنوان با 48 زیر عنوان می‌رسد که نشان از پرداختن به موضوعات بیشتر نجوم در متوسطه اول دارد. موضوعات کیهانشناسی، گرانش، نجوم رادیویی و اخترزیست شناسی از موضوعات مهم و بروزی هستند که در کتابهای درسی علوم ابتدایی و متوسطه اول هیچ اشاره‌ای به آنها نشده است.
کلیدواژه ها:
آموزش نجوم، موضوعات نجومی، اصطلاحات نجومی
وضعیت : مقاله برای ارائه به صورت پوستر پذیرفته شده است
چهارمین همایش ملی آموزش فیزیک (pck)