ریشهیابی کژفهمیهای رایج در آموزش فیزیک |
کد مقاله : 1078-CNF (R1) |
نویسندگان |
سعید نمازی قمصری * آموزش و پرورش شهر تهران |
چکیده مقاله |
برای بسط پیدا کردن علمی فیزیک نیاز به درک صحیح مفاهیم فیزیکی است. کژفهمیها باعث انحراف از اهداف آموزش فیزیک و کاهش استحکام یادگیری مفاهیم فیزیکی مورد مطالعه شده و باعث ایجاد مشکل در ادامه مسیر علمی میشود. هنگامی که باورها و نظریههای علمی با هم مغایرت داشته باشند، بدفهمی یا کژفهمی رخ میدهد. بدون تردید شناخت کژفهمیها و ریشههای ایجاد آنها با رشد تفکر و بصیرت فیزیکی میتواند موجب ارتقاء یادگیری و آموزش گردد. یکی از وظایف مهم معلمان، شناسایی کژفهمیهای دانشآموزان و همچنین ریشهیابی دلایل بروزشان و در نهایت ایجاد راهکاری موثر برای اصلاح آنهاست. هدف پژوهش حاضر آشنایی و ریشهیابی با برخی از کژفهمیهای فیزیک و ذکر برخی از علل ایجاد آنها بوده و با طرح برخی از پیشنهادها به دنبال راهی برای برونرفت از این کژفهمیها میباشد. |
کلیدواژه ها |
کژفهمی، بدمفهومش، آموزش فیزیک، تغییر مفهومی،مدلسازی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |