افزایش درک دانشآموزان از مفاهیم فیزیک الکتریسیته با استفاده از مدلسازی و نرمافزار شبیهسازی کامسول |
کد مقاله : 1079-CNF |
نویسندگان |
فاطمه خدادادی آزادبنی *1، جواد کمالی2 1استادیار، گروه فیزیک، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران 2دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه آموزش فیزیک، دانشگاه فرهنگیان، پردیس شهید بهشتی مشهد، ایران |
چکیده مقاله |
این پژوهش با هدف بررسی و اصلاح کجفهمیهای دانشآموزان پایه یازدهم متوسطه، در یادگیری مفاهیم بخش الکتریسیته صورت گرفته است. جامعه آماری پژوهش، 60 نفر دانشآموز پسر پایه یازدهم متوسطه در شهر بجنورد در سال تحصیلی 1402-1401 میباشد. به منظور شناسایی کج فهمیهای مفاهیم فیزیک الکتریسیته، ابتدا با معلمان مصاحبه گردید و در خصوص کج فهمیهای دانشآموزان و دلیل آنها سوال شد و از این طریق مباحث دارای کج فهمی شناسایی شدند. سپس با مطالعه پژوهشهای پیشین و بررسی روشهای متفاوت آزمونهای تشخیص کج فهمی، روش آزمون سهگانه انتخاب گردید. دانشآموزان هر دو گروه در آزمون شرکت داده شدند. در مرحله دوم تحلیل، از میان کجفهمیهای مشخص شده، 6 مورد مشترک و پرتکرار انتخاب گردید و به کمک نرم افزار کامسول، جهت ارائه در کلاس درس شبیهسازی شدند. مدرس برای گروه آزمایشی به تدریس این کجفهمیها به کمک فیلمهای کوتاه حاصل از شبیهسازی پرداخت. مدت زمان آموزش 5 جلسه 90 دقیقهای (هر هفته یک جلسه یک ساعت و نیم) در نظر گرفته شد؛ برای گروه گواه طی همین مدت زمان به شیوه سنتی رفعاشکال گردید. پس از پایان جلسات آموزش، دو گروه مجدد در آزمون شرکت کردند. در نهایت نتایج این پژوهش نشان داد که بین ارائه درس به کمک نرم افزار شبیهسازی کامسول در رفع کجفهم های مفاهیم فیزیک الکتریسیته دانشآموزان و ارائه درس به شیوه سنتی در رفع بدفهمی های درس فیزیک دانش آموزان، تفاوت معنادار وجود دارد و تدریس با استفاده از نرمافزاهای شبیه سازی به رفع کجفهمی دانشآموزان کمک میکند. |
کلیدواژه ها |
فیزیک الکتریسیته ، کجفهمی، دانشآموزان پایه یازدهم متوسطه، نرمافزار کامسول. |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |