اثربخشی روش تدریس فعال فناورانه بر اصلاح کج فهمی مبحث همرفتی
کد مقاله : 1081-CNF
نویسندگان:
سعید ناصری جعفرآباد *1، فاطمه خدادادی آزادبنی2، صدیقه کاظمی3
1آموزش و پرورش شهرستان قوچان
2دانشگاه فرهنگیان. پردیس شهیدبهشتی.
3دانشگاه فرهنگیان. پردیس شهید هاشمی نژاد
چکیده مقاله:
کج فهمی از عواملی است که مانع یادگیری می شود. این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی روش تدریس فعال فناورانه (TEAL) بر اصلاح کج فهمی مبحث دما و گرما در دانش‌آموزان پایه دهم شهرستان قوچان انجام شده است. یکی از مفاهیمی که دانش آموزان در پایه دهم در رشته های تجربی و ریاضی در درس فیزیک خود با آن آشنا می شوند همرفتی است. مبحث همرفتی یکی از مباحث دما و گرما است که انسان به صورت روزمره با آن در ارتباط است. به همین دلیل با بعضی از پدیده های مبحث دما و گرما به صورت تجربی در ارتباط است و توجیهی برای خود در مورد علت وجود این پدیده ها می آورد. درست بودن یا غلط بودن این توجیه ها مشخص نیست. جامعه آماری این پژوهش شامل همه دانش آموزان پایه دهم شهرستان قوچان هست. از این جامعه آماری 50 نفر از دانش آموزان را در دو گروه 25 نفری به وسیله نمونه در دسترس و از طریق گمارش تصادفی در گروه آزمایش و گروه کنترل قرار گرفتند. بعد از برگزاری آزمون چهارسطحی مشخص شد که 20 درصد دانش آموزان در دو گروه کنترل و آزمایش دارای کج فهمی در این مفهوم هستند. روش تدریس فعال فناورانه نقش موثری در رفع و کاهش این کج‌فهمی‌ها داشته و در مقایسه با روش تدریس سنتی، عملکرد بهتری در این زمینه نشان داده است.
کلیدواژه ها:
کج فهمی، دما و گرما، آزمون چهار سطحی، همرفتی.
وضعیت : مقاله برای ارائه شفاهی پذیرفته شده است
چهارمین همایش ملی آموزش فیزیک (pck)