برسی تاثیرات استفاده از واقعیت مجازی متاورس در آموزش فیزیک
کد مقاله : 1082-CNF (R1)
نویسندگان:
رضا عسکری *
دانشگاه ارومیه. دانشکده علوم
چکیده مقاله:
سالهای متمادین است که بر انجام آزمایش و استفاده از فضای آزمایشگاهی در بین متخصصین آموزش فیزیک و دبیران این رشته مطرح شده است و براین باور هستند که فیزیک علمی تجربی است و پیشرفت در دنیای کنونی نه تنها براساس محاسبات بلکه در محیط آزمایشگاه اتفاق می افتد که در آن پدیده های نوفیزیکی مورد توجه قرار می گیرند. براین اساس ما فضای سه بعدی متاورس را پیشنهاد می کنیم که «حضور»، «تعامل» و «استانداردسازی» سه ویژگی اساسی متاورس هستند. وقتی افراد در این فضا قرار می‌گیرند باید تا حد امکان، احساس واقعی بودن و لمس کردن فضا را در آن داشته باشند. هنگامی که متاورس در آموزش پیاده‌سازی می‌شود، با پلتفرم‌های آموزشی نیز ترکیب می‌شود و به محیط‌های غوطه‌ور اجازه می‌دهد تا نقش مهمی در موضوعات آموزشی ایفا کنند و ارتباط دانش را آسان‌تر کنند.با برسی تاثیرات متاورس برآموزش عالی می توان به این نتیجه رسید که تجربیات تعاملی و غوطه‌وری این اجازه را به معلمان و دانش‌آموزان می دهدتارویکردهای جدید در فرآیندهای تدریس، فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات و فناوری‌های نوظهور را کشف کنند. براین اساس مجازی بودن و سرگرمی متاورس همیشه در یادگیری مبتنی بر بازی نیز پیاده سازی می شود. که انعطاف‌پذیرتر از قبل باشد، و به دانش‌آموزان اجازه می‌دهد تا سطوح بالاتری از کنترل را در سناریوهای یادگیری توسعه دهند.که این فضا می تواند کمک بیشتری برای راحت تر شدن یادگیری علم فیزیک که مبتنی بر فضای آزمایشگاهی و تجربه جدید در دنیای واقعی است را برای دانش آموزان فراهم سازد.
کلیدواژه ها:
فیزیک ،متاورس، آموزش فیزیک، مدل سازی فیزیکی، فضای سه بعدی
وضعیت : مقاله برای ارائه به صورت پوستر پذیرفته شده است
چهارمین همایش ملی آموزش فیزیک (pck)