راهبرد یادگیری مبتنی بر زمینه در طراحی آموزشی درس فیزیک
کد مقاله : 1083-CNF (R1)
نویسندگان:
سعید داداش زاده *
گروه علوم تربیتی پردیس فاطمه الزهرا تبریز
چکیده مقاله:
هدف مطالعه حاضر بررسی راهبرد یادگیری مبتنی بر زمینه و ارائه یک نمونه طرح آموزشی در درس فیزیک می‌باشد. روش پژوهش توصیفی بوده و با مراجع به منابع کتابخانه‌ای در این حوزه طرح آموزشی جهت استفاده معلمان در آموزش فیزیک پیشنهاد شده است. هنگامی که قرار است مفهومی را به دانش‌آموزان آموزش دهیم، اگر دانش‌آموزان بتوانند برای آنچه آموزش داده می‌شود، دلیل و معنایی در محیط اطراف بیابند، یادگیری بسیار آسانتر صورت می‌گیرد. یادگیری زمینه محور، یک مفهوم اثبات شده است که جدیدترین پژوهش ها در علوم شناختی را شامل می شود. در این راهبرد وقتی برای آموزش مفاهیم درسی، از مثال ها و نمونه های روزمرة زندگی دانش آموزان استفاده شود، دانش آموز بین مفاهیم و تجربه های عادی و ملموس خود ارتباط بهتر و سریع تری ایجاد می کند و به دنبال آن، انگیزش بیشتری برای یادگیری در دانش آموزان رخ می دهد.
کلیدواژه ها:
راهبرد تدریس، یادگیری مبتنی بر زمینه، آموزش فیزیک
وضعیت : مقاله برای ارائه به صورت پوستر پذیرفته شده است
چهارمین همایش ملی آموزش فیزیک (pck)