اثر بخشی بکارگیری آموزش مهارت‌های فراشناختی در کنار آموزش با رویکرد فراشناختی در حل مسئله مباحث فیزیک علوم
کد مقاله : 1086-CNF (R2)
نویسندگان
نیلوفر خدایاری *1، فاطمه اصغری2، جاوید ضمیرانوری3
1دانشجوی دانشگاه شهید رجایی
2دانشگاه فرهنگیان
3دانشگاه تربیت دبیر رجایی
چکیده مقاله
این پژوهش باهدف بررسی نحوه بکار گیری فراشناخت بر مهارت حل مسئله و پیشرفت تحصیلی فیزیک دانش‌آموزان دوره اول شهرستان خرم‌آباد، انجام شد. با نمونه‌گیری تصادفی در دسترس، سه گروه از دانش‌آموزان پایه هشتم دبیرستان فرزانگان انتخاب شدند. گروه اول گروه کنترل، در گروه دوم روش تدریس با رویکرد فراشناخت و در گروه سوم تدریس با رویکرد فراشناخت به همراه آموزش راهبردهای فراشناختی به دانش‌آموزان طی سال تحصیلی صورت پذیرفت. قبل از شروع آموزش، پیش‌آزمون فراشناخت و پیش‌آزمون محقق ساخته فیزیک از هر سه گروه گرفته شد. پس از اتمام جلسات آموزش نیز، مجدداً حالت فراشناختی و درک مفاهیم فیزیک دانش‌آموزان هر سه گروه با استفاده از مقیاس‌های ذکرشده موردسنجش قرار گرفت. تحلیل داده‌ها با روش واریانس آمیخته نشان داد، بهبود مهارت‌های فراشناختی گروه سوم بیشتر از گروه دوم بوده و در گروه کنترل تفاوت معناداری مشاهده نشد. تأثیر ارتقای مهارت فراشناختی با عملکرد تحصیلی سه گروه رابطه مستقیم داشت. توانایی حل مسئله دو گروه آزمایش به یک نسبت ارتقا یافت. در نتیجه میتوان گفت، توانایی حل مسئله مستقل از دریافت راهبردهای فراشناختی است
کلیدواژه ها
فراشناخت، آموزش فراشناخت، یادگیری،حل مسئله، آموزش فیزیک
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی