واکاوی همبستگی مابین نمرات دروس فیزیک، شیمی و ریاضی در امتحانات نهایی پایه دوازدهم
کد مقاله : 1087-CNF
نویسندگان:
فهیمه کرمی قره قشلاقی *
استادیار گروه علوم پایه پردیس فاطمه الزهرای دانشگاه فرهنگیان، تبریز
چکیده مقاله:
در این پروژه به بررسی ضریب همبستگی نمرات نهایی پایه دوازدهم بخشی از دانش آموزان دختر ناحیه یک ارومیه در دو شاخه نظری ریاضی فیزیک و علوم تجربی از در دو درس زیر مجموعه علوم طبیعی شامل شیمی و فیزیک از یک سو و درس مجردتر ریاضی از سوی دیگر می‌پردازیم. درس ریاضی در شاخه علوم تجربی با عنوان ریاضی 3 و در شاخه ریاضی فیزیک با عنوان حسابان ارائه می شود. در بین این سه درس، شیمی مبنای آزمایشگاهی و شهودی بیشتری داشته و به طور کامل می توان آن را در حیطه علوم تجربی قرار داد. گرچه علم فیزیک نیز زیرمجموعه علوم تجربی است ولی نسبت به شیمی تعامل بیشتری با علم انتزاعی ریاضی دارد. نتایج حاکی از آن است که در هر دو شاخه ضریب همبستگی بین این سه درس مثبت است. این همبستگی بین نمرات دو درس ریاضی و فیزیک نسبت به همبستگی نمرات دو درس ریاضی و شیمی بیشتر است. در بررسی ضریب همبستگی نمرات بین درس فیزیک و دو درس شیمی و فیزیک اختلاف معنی دار مشاهده نمی شود.
کلیدواژه ها:
ضریب همبستگی، امتحانات نهایی پایه دوازدهم،ارزشیابی آموزشی، همبستگی مثبت،
وضعیت : مقاله برای ارائه به صورت پوستر پذیرفته شده است
چهارمین همایش ملی آموزش فیزیک (pck)