برررسی درک مفهومی دانشجو معلمان دوره ابتدایی پردیس شهید باهنر اصفهان در مورد نیرو و حرکت
کد مقاله : 1088-CNF (R1)
نویسندگان:
علی اکبر ابن علی حیدری *، مسعود کیمیاگری
گروه آموزش علوم پایه، پردیس شهید باهنر اصفهان دانشگاه فرهنگیان
چکیده مقاله:
در این مقاله، کج فهمی ها و بدفهمی های دانشجو معلمان دوره ابتدایی در مورد مفاهیم نیرو و حرکت بررسی شده است. شرکت کنندگان 140 نفر از دانشجو معلمان سال اول دوره ابتدایی پردیس شهید باهنر اصفهان بودند. ابزار اصلی تحقیق یک آزمون تشخیصی شامل سه پرسش مفهومی استاندارد در مورد حرکت و نیرو برای بررسی درک مفهومی دانشجو معلمان بود. نتایج یافته های آماری نشان می دهند که بسیاری از شرکت کنندگان درکی نادرست در مورد نیرو و حرکت داشته و دانش علمی آن ها برای تدریس علوم ابتدایی کافی نیست. پژوهشگران توصیه می کنند با توجه به ضعف شدید بنیه علمی دانشجو معلمان، فرآیند انتخاب دانشجو برای رشته آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان اصلاح شود و برنامه درسی این رشته نیز مورد بازنگری عمیق قرار گیرد. در ضمن با توجه به این که شیوه های رایج تدریس مانع عمده ای در درک مفاهیم علمی محسوب می شوند لازم است شیوه های نوین و موثر به منظور ایجاد تغییر مفهومی و کاهش کج فهمی های دانشجو معلمان در کلاس های درس اجرا شوند.
کلیدواژه ها:
کجی فهمی، بد فهمی، نیرو و حرکت، دانشجو معلمان دوره ابتدایی.
وضعیت : مقاله برای ارائه شفاهی پذیرفته شده است
چهارمین همایش ملی آموزش فیزیک (pck)