طراحی و به‌کارگیری آزمون تشخیصی چندگزینه‌ای دولایه برای شناسایی کج‌فهمی‌های رایج در مبحث نیرو و گرانش
کد مقاله : 1089-CNF
نویسندگان:
یاور محمدی *
گروه آموزش فیزیک، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
چکیده مقاله:
هدف این مقاله توسعه و به کارگیری آزمون تشخیصی چندگزینه‌ای دو سطحی برای مطالعه و شناسایی بدمفهومش‌های رایج در مورد نیرو و گرانش در میان دانش آموزان پایه دوازدهم رشته ریاضی فیزیک است. نتایج مطالعات از پاسخهای 117 دانش‌آموز سطح شهر کرمانشاه استخراج شد. نسخه نهایی آزمون (9 سوال چندگزینه‌ای دارای دولایه محتوا و دلیل) 4 جنبه از مفهوم نیرو، شامل اینرسی و قانون اول نیوتن، قانون دوم نیوتن، قانون سوم نیوتن و نیروهای خاص (گرانش) و بدمفهومش های رایج مربوط به آنها را ارزیابی کرد. در این مطالعه 14 کج‌فهمی در پاسخهای بیش از 10 درصد از داش-آموزان مشاهده شد که علت و سرچشمه احتمالی بروز برخی از آنها مورد بحث قرار گرفت.
کلیدواژه ها:
نیرو، گرانش، آموزش فیزیک، بدمفهومش، آزمون تشخیصی دوسطحی
وضعیت : مقاله برای ارائه شفاهی پذیرفته شده است
چهارمین همایش ملی آموزش فیزیک (pck)