بررسی تاثیر نرم افزار های شبیه ساز آموزش فیزیک بر انگیزش تحصیلی دانش آموزان پایه یازدهم منطقه صومای برادوست ارومیه |
کد مقاله : 1090-CNF |
نویسندگان |
مهتا کارآمدثانی *1، فاطمه اصغری2، جاوید ضمیرانوری3 1آموزش فیزیک،علوم پایه،تربیت دبیر شهید رجایی،تهران،ایران 2آموزش فیزیک، علوم پایه، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران 3آموزش فیزیک، علوم پایه، تربیت دبیرشهید رجایی، تهران، ایران |
چکیده مقاله |
هدف از اجرای این پژوهش تاثیر آموزش با استفاده از نرمافزارهای شبیهساز آموزش فیزیک بر میزان انگیزش تحصیلی دانش آموزان پایه یازدهم منطقه صومای برادوست شهر ارومیه در سال تحصیلی ۱۴۰۱_۱۴۰۰ است. روش پژوهش شبه آزمایشی و از نظر نوع هدف کاربردی بود .جامعه آماری کلیه دانش آموزان دختر پایه یازدهم تجربی مشغول به تحصیل در سال 1401-1400 در منطقه ی صومای برادوست شهر ارومیه بود . با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس نمونه ای به تعداد 30 نفر ( در دو گروه 15 نفری – آزمایش و کنترل ) در قالب دو کلاس درس انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفت و دانش آموزان با استفاده از شبیه ساز آموزشی فیزیک و به روش سنتی یا سخنرانی تحت آموزش درس فیزیک قرار گرفتند . ابزار گرد آوری داده ها از طریق آزمون سنجش یادگیری محقق ساخته و پرسشنامه علاقه به درس کلر و سوبیا (1993) با شاخص های مقبول روایی و پایایی اندازه گیری شد . داده ها از طریق آمار استنباطی تحلیل کوواریانس تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد که بین میزان یادگیری دانش آموزان با استفاده از شبیه ساز ها و آموزش سنتی تفاوت وجود دارد .با توجه به نتایج ، این نتیجه حاصل شد که استفاده از شبیه ساز ها باعث افزایش یا بهبود یادگیری در دانش آموزان شد و میزان یادگیری و انگیزش افزایش یافت ، مشاهده شد میزان یادگیری و انگیزش تحصیلی در گروه آزمایش بهتر است ، بنابراین استفاده از شبیه ساز های آموزش فیزیک بر بهبود یادگیری تاثیر مثبت دارد. |
کلیدواژه ها |
نرم افزار های شبیه ساز، آموزش فیزیک، انگیزش |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |