آموزش فیزیک و علوم تجربی با بکارگیری حواس پنج گانه
کد مقاله : 1092-CNF
نویسندگان:
یونس قاسمیان *
دانشجوی کارشناسی آموزش علوم تجربی گروه علوم پایه دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید باهنر اراک
چکیده مقاله:
در حین یادگیری بصورت خودآگاه یا ناخودآگاه قطعاً تعدادی از حواس پنج گانه انسان درگیر خواهند بود. هدف ما در این مقاله بررسی تأثیر بکارگیری حواس پنج گانه بر میزان یادگیری افراد است. آنچه که امروزه در مدارس و کلاس درس عموماً اتفاق می افتد یادگیری با استفاده از تعداد محدودی از حواس پنج گانه است. بیشترین یادگیری در سیستم کنونی آموزش و پروش ما ضمن بکارگیری از تنها دو حس بینایی و شنوایی است، شرایط کنونی کلاس های درس موجب غفلت از تأثیر استفاده همزمان از تمامی حواس شده است. برخلاف شیوه رایج تدریس که با بکارگیری صرف حواس دوگانه بینایی و شنوایی می باشد، با بکارگیری حواس لامسه، چشایی و بویایی می توان به شدت به یادگیری بلندمدت و خوشایندتری دست یافت. بکارگیری همه حواس پنج گانه علاوه بر افزودن بر عمق یادگیری و ایجاد جذابیت بیشتر در یادگیری مطالب بصورت ناخودآگاه حافظه فعال را در بازه زمانی گسترده تری حین یادگیری بکار می گیرد. اساس مزایای محدود ذکر شده و طیف وسیع مزایای بیان نشده و ناشناخته بکارگیری هم زمان تمامی حواس پنج گانه به تعداد فعال شدن عصب های درگیر حین یادگیری مرتبط است، به گونه ای که با افزوده شدن هر حس حین یادگیری به تعداد عصب های درگیر و فعال در هنگام یادگیری افزوده می شود و اوج فعالیت اعصاب هنگام استفاده از پنج حس بینایی، بویایی، لامسه، شنوایی و چشایی می باشد.
کلیدواژه ها:
فیزیک، علوم تجربی، روش تدریس، حواس پنج گانه، یادگیری، آموزش
وضعیت : مقاله برای ارائه به صورت پوستر پذیرفته شده است
چهارمین همایش ملی آموزش فیزیک (pck)