آزمون علی انگیزش یادگیری فیزیک بر اساس مولفه های ادراکات کیفیت کلاس درس فیزیک
کد مقاله : 1093-CNF
نویسندگان
منیره صالحی *1، زهرا سیفی2
1گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان
2کارشناس ارشد فیزیک. دانشگاه حکیم سبزواری
چکیده مقاله
هدف این پژوهش بررسی رابطه ادراک فعالیت های کلاسی با انگیزش یادگیری کلاس درس فیزیک دانش آموزان از طریق یک الگوی معادلات ساختاری است. بدین منظور نمونه ای به حجم 200 نفر از دانش آموز دختر دوره متوسطه پایه دهم شهر مشهد انتخاب شد. پرسشنامه محقق ساخته ادراک فعالیت های کلاسی درس فیزیک و پرسشنامه انگیزش یادگیری فیزیک توسط شرکت کنندگان تکمیل شد. نتایج اجرای ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که مؤلفه های ادراک کیفیت فعالیت های کلاسی درس فیزیک شامل چالش، انتخاب، جاذبه، معنا و خودکارآمدی با مؤلفه های انگیزش درونی و بیرونی رابطه مثبت معناداری دارند، اما مؤلفه های چالش، انتخاب، جاذبه، معنا و خودکارآمدی با بی انگیزگی رابطه منفی معناداری به لحاظ آماری دارند. نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نیز نشان داد که مؤلفه های ادراک فعالیت های کلاسی درس فیزیک، انگیزش درونی، بیرونی و بی انگیزگی یادگیری فیزیک را پیش بینی می کند. در این راستا معناداری F به ترتیب برای انگیزش درونی، بیرونی و بی انگیزگی یادگیری فیزیک به صورت زیر به دست می آید.
〖(F〗_((5,195) )=6/32,P<0/001) ,〖(F〗_((5,195) )=10/19,P<0/001),〖(F〗_((5,195) )=16/38,P<0/001)
الگوی پیشنهادی رابطه مؤلفه های ادراک فعالیت های کلاسی درس فیزیک با مؤلفه های انگیزش یادگیری فیزیک نیز از برازش مناسبی برخوردار است. با توجه به نتایج به دست آمده، توصیه می شود برای افزایش انگیزش یادگیری دانش آموزان در درس فیزیک، ادراکات مناسبی براساس تکالیف چالش انگیز، جذاب، معنادار توام با حق انتخاب و خودکارآمدی ایجاد گردد.
کلیدواژه ها
ادراک، کیفیت کلاسی، انگیزش یادگیری
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی