بررسی و مقایسه اهمال کاری تحصیلی در بین دانش آموزان فرزند طلاق و مقیم بهزیستی و دانش آموزان عادی در آموزش فیزیک
کد مقاله : 1096-CNF (R2)
نویسندگان:
علیرضا مردانی *
گروه علوم پایه، پردیس شهید بهشتی مشهد ، دانشگاه فرهنگیان
چکیده مقاله:
این پژوهش با هدف بررسی و مقایسه اهمال کاری تحصیلی در بین دانش‌آموزان با نیازهای ویژه (فرزند طلاق و مقیم بهزیستی) و دانش‌آموزان عادی در آموزش فیزیک صورت گرفت. روش پژوهش توصیفی-تحلیلی بود و جامعه آماری شامل دانش‌آموزان پسر ناحیه هفت دوره دوم متوسطه در شهرستان مشهد در سال تحصیلی 402-401 بود. نمونه‌گیری به روش خوشه‌ای چند مرحله‌ای انجام شد و 75 دانش‌آموز ( 25 دانش‌آموز فرزند طلاق، 25 دانش‌آموز مقیم بهزیستی و 25 دانش‌آموز عادی) به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار جمع‌آوری داده‌ها پرسشنامه اهمال کاری تحصیلی سولمن و رات (۱۹۸۴) بود که پایایی و روایی(reliability and validity) خوبی در پژوهش‌های داخلی و خارجی دارد. داده‌ها با استفاده از آزمون تی مستقل و تحلیل واریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که اختلاف معنادار بین دانش‌آموزان فرزند طلاق، مقیم بهزیستی و عادی در میزان اهمال کاری تحصیلی در درس فیزیک وجود دارد (001/0>p) و دانش‌آموزان فرزند طلاق بالاترین سطح اهمال کاری را داشتند. با اینکه این پژوهش تنها در مورد جنسیت پسر انجام شد اما یافتیم که عوامل مختلفی بر این عنوان دخیل اند. علاوه بر جنسیت عواملی مانند ، رشته تحصیلی، نوع مدرسه و سابق خانوادگی (طلاق یا بهزستی) بر میزان اهمال کاری تحصیلی درس فیزیک تأثیر معنادار داشتند (001/0>p). پژوهش حاضر پاسخ به سؤالات پژوهش، ارائه راهکار های مناسب برای کاهش این پدیده و پیشنهادات برای پژوهش های آینده را شامل می شود.
کلیدواژه ها:
اهمال کاری، آموزش فیزیک، کمال گرایی، دانش آموزان، نیازهای ویژه، academic procrastination
وضعیت : مقاله برای ارائه به صورت پوستر پذیرفته شده است
چهارمین همایش ملی آموزش فیزیک (pck)