دخالت دادن دانش آموزان منفعل در امر یاددهی ـ یادگیری به کمک روش تدریس بارش فکری
کد مقاله : 1097-CNF (R1)
نویسندگان:
فاطمه محمدپور *1، آتنا مختارزده2، صفیه رضایی1
1گروه آموزش فیزیک، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 14665-889 تهران، ایران
2معلم، لیسانس آموزش فیزیک، آموزش و پرورش استان بوشهر
چکیده مقاله:
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثر روش تدریس فعال بارش فکری بر روی دانش آموزان منفعل انجام شده‌است. جامعه آماری مورد نظر 10 نفر از دانش آموزان منفعل کلاس دهم تجربی دبیرستان نمونه دولتی حجاب در استان بوشهر بوده اند. ﻳﻜﻲ از ﭘﻴﺎمد های ﻣﻬﻢ اﺟﺮای روش بارش فکری در ﻣﺪارس اﻳﻦ اﺳﺖ که داﻧﺶ ﺁﻣﻮزان ﻣﻲﺁﻣﻮزﻧﺪ در ﻓﺮاﻳﻨـﺪ ﺁﻣﻮزش ﺑﻪ ﮔﻮنه ای ﻓﻌﺎل درگیر شوند و ﺑـﺎ ﺷـﻴﻮﻩای واﮔﺮاﻳﺎﻧﻪ، ﺑﺎ ﻣﻮﺿﻮع های ﺁﻣﻮزﺷﻲ در ﻣﺪرﺳﻪ و حتی روﻳــﺪاد های زﻧــﺪﮔﻲ واﻗﻌــﻲ رو ﺑــﻪ رو ﺷــﻮﻧﺪ. ﺑﻪ اﻳﻦ ﺗﺮﺗﻴﺐ، ﺳﻮق دادن ﺁﻧﺎن ﺑﻪ شرکت در اﻳـﻦ ﺟﻠـﺴﺎت ﺑـﺎ اﻧﺘﻘـال آموخته هایشان ﺑﻪ محیط ﺁﻣﻮزﺷﻲ و حتی زﻧﺪﮔﻲ واﻗﻌﻲ، می ﺗﻮاند ﺑﻪ رﺷﺪ ﺧﻼﻗﻴﺖ و داشتن تجربه هـﺎی ﺧـﻼق در ﺁن ها در زﻣﻴﻨﻪ های مختلف اﻣﻴﺪوار بود.
کلیدواژه ها:
بارش فکری، دانش آموزان منفعل، آموزش فیزیک
وضعیت : مقاله برای ارائه شفاهی پذیرفته شده است
چهارمین همایش ملی آموزش فیزیک (pck)