تحلیل سوالات فیزیک پایه دوازدهم در کنکور و امتحانات نهایی بر اساس سطوح شناختی بلوم
کد مقاله : 1105-CNF
نویسندگان:
فاطمه خدادادی آزادبنی *1، مصطفی گل پرور2، منیره صالحی3
1استادیار، گروه فیزیک، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
2دانشجوی ارشد، آموزش فیزیک، دانشگاه فرهنگیان، پردیس شهید بهشتی مشهد
3گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889 -14665 تهران، ایران
چکیده مقاله:
در این پژوهش، با هدف تحلیل سوالات فیزیک پایه دوازدهم در آزمون سراسری و امتحانات نهایی، از حیطه‌های شناختی بلوم استفاده شد. جامعه و نمونه آماری این پژوهش شامل سوالات فیزیک پایه دوازدهم در امتحانات نهایی و کنکور در رشته‌های علوم تجربی و ریاضی فیزیک در بازه زمانی سال‌های ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۱ بود. سوالات با استفاده از روش تحلیل محتوای کمی بررسی شدند و داده‌ها با استفاده از چک‌لیست محقق ساخته بر اساس سطوح شناختی بلوم جمع‌آوری شدند. سپس داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS 23 تحلیل شدند. نتایج این پژوهش نشان داد که در آزمون سراسری، هدف اصلی سنجش سطوح بالای شناختی است و درصدهای 4 و 9 درصد به ترتیب برای کنکور رشته ریاضی و تجربی به سطوح فهمیدن و دانش‌گواه اختصاص دارد. همچنین، 50 درصد سوالات آزمون‌های نهایی در رشته‌های علوم تجربی و ریاضی فیزیک به سطوح دانش و فهمیدن مربوط می‌شود و در مقایسه با کنکور، به سطوح تحلیل و ترکیب کمتر توجه شده است. همچنین، همخوانی بین میزان استفاده از سطوح دانش، فهمیدن، کاربرد، تحلیل و ترکیب در آزمون‌های کنکور و نهایی مشاهده نشد. برای داشتن معیار مناسب در سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه، لازم است در طراحی سوالات نهایی به سنجش سطوح بالای شناختی توجه بیشتری شود. همچنین، با توجه به هدف تربیت علمی و تأکید بر سطوح بالای شناختی، در ارزشیابی‌های آزمون‌های نهایی نیز باید به این سطوح توجه شود. البته، مهارت‌های سطوح پایین نیز لازم است و باید توسعه یابند.
کلیدواژه ها:
سطوح شناختی بلوم، کنکور، امتحانات نهایی، فیزیک پایه دوازدهم، سطح ارزشیابی، سطح فهم.
وضعیت : مقاله برای ارائه شفاهی پذیرفته شده است
چهارمین همایش ملی آموزش فیزیک (pck)