تحلیل کجفهمیهای رایج در حرکت جسم در مسیر منحنی در غیاب نیروهای خارجی |
کد مقاله : 1106-CNF (R2) |
نویسندگان |
فاطمه خدادادی آزادبنی *1، سید علی پاکدل2 1استادیار، گروه فیزیک، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران 2دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه آموزش فیزیک، دانشگاه فرهنگیان، پردیس شهید بهشتی مشهد، ایران |
چکیده مقاله |
این مقاله به بررسی کجفهمیهای مرتبط با حرکت جسم در مسیر منحنی در غیاب نیروهای خارجی میپردازد. جامعه آماری این پژوهش شامل ۳۰ دانشآموز پایه دوازدهم متوسطه از مدرسه پیامبر اعظم شادمهر شهرستان مه ولات و ۳۰ دانشآموز پایه دهم متوسطه از مدرسه امام حسین (ع) شهر تربت حیدریه در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۲ بوده است. بر اساس نتایج حاصل از پژوهش، بیش از 50 درصد دانشآموزان دچار کجفهمیهایی در این زمینه هستند. آنها باور دارند که حتی در غیاب نیروی خارجی، اجسام در مسیر دایرهای حرکت میکنند، در حالی که این باور نادرست است. همچنین، برخی از دانشآموزان ارتباط نادرستی بین انحنای لوله و حرکت جسم در مسیر منحنی قائل هستند، به طوری که معتقدند انحنای بیشتر لوله یا طولانیتر بودن جسم در لوله منحنی، تأثیر بیشتری بر حرکت پس از خارج شدن دارد، در حالی که این نیز یک کجفهمی است. . دانشآموزان از قوانین حرکتی پشتیبانی میکنند که با قوانین رسمی فیزیک در تضاد است. آنها از اصول ابتدایی فیزیک چشم پوشی میکنند. آشنایی کافی با ایدههای ارسطو و تأثیر فرهنگ و تاریخ، باورهایی را بازتاب دهند که نشان دهنده تفکرات قرون وسطایی بوده و نه مفاهیم ارسطویی. ارتباط وجود کجفهمیهای مرتبط با حرکت جسم در مسیر منحنی در غیاب نیروهای خارجی به وضوح نشان میدهد که دانشآموزان نیاز به آموزش و توضیحات دقیقتر درباره قوانین حرکت و تداخل با باورهای نادرست دارند. استفاده از نتایج این پژوهش میتواند به عنوان راهکاری مؤثر برای بهبود تدریس فیزیک و اصلاح کج فهمی ها در دانشآموزان مورد استفاده قرار گیرد. |
کلیدواژه ها |
مسیر منحنی، کج فهمی، نیرو های خارجی، قوانین حرکتی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |